Recept på mjöd

Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    jka
    Keymaster

Rörde ihop 11 liter kokat och avkylt (till ca 30 grader) kranvatten med 2.7 kg egen honung. Jäste med ”Mangrove Jack’s M05”-jäst 10g samt 1.5 tsk ”Wyeast Nutrient Blend” (som kokats ihop med lite vatten)

Från början var OG=1059, började jäsa redan efter ett par timmar. Reglerade så att jästemperaturen var ca 20 grader.

Efter tre veckor hade det jäst ut (FG=1005). Tillsatte 4g socker/liter (för att få kolsyra) och buteljerade. Alkoholhalten blev alltså ca 7.1%(vol)

Smaken är torr och frisk med lite honungstoner. Nästa gång skall jag testa att ta en större andel honung

#105 Svara
    Jörgen Kragh
    Gäst

Kul med Mjöd 2.0. Den smakade jättegott. Var har du köpt jäst och övrigt?
    Man måste kunna buteljera sin mjöd också.Jag har en damesjang på 25 l. Det är nog för stort. Går det att jäsa en mindre mängd i en 25 liters

#106 Svara
    Jörgen Kragh
    Gäst

Jag hittade ett ställe som hette hembryggeriet.se. Dom verkar ha allt.

#108 Svara
    jka
    Keymaster

Kul att ni gillade den. Jag har köpt jäst och jästnärsalt på https://humle.se/
    Där kan man också köpa mindre jäskärl i plast (15 liter) som jag använde. Ju mer luft man har i jäskärlet, desto större är risken att man drabbas av mögel eller spontanjäsning. Jag brukar ha som regel att jäskärlet åtminstone inte skall vara mindre än halvfullt.

#344 Svara
    Henryhon
    Gäst

Dit is geprijsde Slotenmaker in Amsterdam
    Kom naar snelste Slotenmaker in Botlek Rotterdam
    Neem een kijkje bij het beste Slotenmaker in Waddinxveen
    Neem een kijkje bij geprijsde Slotenmaker in Dinteloord
    Neem een kijkje bij geprijsde Slotenmaker in Rotterdam
    Neem een kijkje bij het beste Slotenmaker in Overberg

#346 Svara
    DanielTug
    Gäst